„Określ” to projekt pracy magisterskiej na Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.

Wydział Grafiki, Pracownia Ilustracji prof. Zygmunta Januszewskiego.

 

Praca powstała w oparciu o jeden wiesz „Określ” Marcina Cecko, który swoją formą zainspirował mnie do stworzenia serii obrazów i obiektów podyktowanych strukturą wiersza. Na projekt składa się zin, dwa elementy instalacji oraz dźwięk, które stanowią całość komplementarnie aranżując przestrzeń galerii Turbo, w której  odbyła się obrona. 

 

"Instalacja OKREŚL Katarzyny Rysiak jest projektem dyplomowym, który powstał w Pracowni Ilustracji na Wydziale Grafiki.

Obrona odbyła w lutym 2012 w studenckiej Galerii Turbo. Projekt OKREŚL jest obrazem jednego wiersza Marcina Cecko wyprowadzonym w udźwiękowioną przestrzeń i chropawą powierzchnię papierowego zina. Słowo odzyskuje swój kształt i staje się źródłem obrazu. Obraz ten potraktowany jako zapis dźwięku rozbrzmiewa we wnętrzu galerii. Powstaje wielowymiarowe continuum, odsłaniające istotę poetyckiego myślenia, gdzie każde słowo znaczy coś innego. Inny jest kształt myśli poety przelany

w słowo. Inny jest kształt wiersza zobaczonego po wielokroć jako obraz. Inna jest przestrzeń tego obrazu odtworzonego jako dźwięk. Inna jest czasoprzestrzeń wnętrza, w którym doświadczamy jednoczesności różnych postaci słowa, które było na początku. Żadna z tych postaci nie jest jednak ostateczna, tak jak przemijające jest nasze zanurzenie w instalacji OKREŚL. Pozostaje przejmujące doznanie powrotu do źródła znaczeń

i radosne zdumienie bogactwem jednego wiersza,

które każdy z nas nosi w sobie."

 

prof. Zygmunt Januszewski

 

Zin wydrukowany ręcznie w technice sitodruku, numerowany i sygnowany, nakład 70 sztuk.

 

Seria trzynastu grafik powstała po obronie w technice sitodruku, nakład 20 szt.

 

Dyplom magisterski uzyskał Wyróżnienie Rektora,

a także Wyróżnienie Coming OuT 2012 Najlepsze Dyplomy ASP. Nominowany do Art Nobla Miasta Gwiazd 2012 w Żyrardowie.

„Określ” to projekt pracy magisterskiej na Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.

Wydział Grafiki, Pracownia Ilustracji prof. Zygmunta Januszewskiego.

 

Praca powstała w oparciu o jeden wiesz „Określ” Marcina Cecko, który swoją formą zainspirował mnie do stworzenia serii obrazów i obiektów podyktowanych strukturą wiersza. Na projekt składa się zin, dwa elementy instalacji oraz dźwięk, które stanowią całość komplementarnie aranżując przestrzeń galerii Turbo, w której  odbyła się obrona. 

 

"Instalacja OKREŚL Katarzyny Rysiak jest projektem dyplomowym, który powstał w Pracowni Ilustracji na Wydziale Grafiki.

Obrona odbyła w lutym 2012 w studenckiej Galerii Turbo. Projekt OKREŚL jest obrazem jednego wiersza Marcina Cecko wyprowadzonym

w udźwiękowioną przestrzeń i chropawą powierzchnię papierowego zina. Słowo odzyskuje swój kształt i staje się źródłem obrazu. Obraz ten potraktowany jako zapis dźwięku rozbrzmiewa we wnętrzu galerii. Powstaje wielowymiarowe continuum, odsłaniające istotę poetyckiego myślenia, gdzie każde słowo znaczy coś innego. Inny jest kształt myśli poety przelany w słowo. Inny jest kształt wiersza zobaczonego po wielokroć jako obraz. Inna jest przestrzeń tego obrazu odtworzonego jako dźwięk. Inna jest czasoprzestrzeń wnętrza, w którym doświadczamy jednoczesności różnych postaci słowa, które było na początku. Żadna z tych postaci nie jest jednak ostateczna, tak jak przemijające jest nasze zanurzenie w instalacji OKREŚL. Pozostaje przejmujące doznanie powrotu do źródła znaczeń i radosne zdumienie bogactwem jednego wiersza, które każdy z nas nosi w sobie."

 

prof. Zygmunt Januszewski

 

Zin wydrukowany ręcznie w technice sitodruku, numerowany i sygnowany, nakład 70 sztuk.

Seria trzynastu grafik powstała po obronie w technice sitodruku, nakład 20 szt.

 

Dyplom magisterski uzyskał Wyróżnienie Rektora, a także Wyróżnienie Coming OuT 2012 Najlepsze Dyplomy ASP.

Nominowany do Art Nobla Miasta Gwiazd 2012 w Żyrardowie.

OKREŚL 2012

Dyplom magisterski w Pracowni Ilustracji

prof. Zygmunta Januszewskiego,  ASP Warszawa

OKREŚL 2012

Dyplom magisterski w Pracowni Ilustracji prof. Zygmunta Januszewskiego,  ASP Warszawa

Projekt jest prowokacją i zakłada zwrócenie uwagi na aktualną sytuację zagospodarowania przestrzeni miejskiej. Brak spójnego planu rodzi liczne konflikty na linii inwestor/mieszkaniec. Śmiała urbanizacja wykorzystuje każdy skrawek zieleni, inwestycje pochłaniają skwery, ogródki działkowe, nowe budynki powstają gęsto, między już istniejącymi. Szlaki komunikacji pieszej są przerywane ogrodzeniami. Zaburzona jest tkanka miasta. Intensyfikacja zabudowy nie sprzyja komfortowi, wyklucza przestrzeń dla roślin

i zwierząt, tworząc miasto przestrzenią nieprzyjazną dla człowieka. Obecność terenów zielonych jest niezbędną strefą regeneracji powietrza i mieszkańca. Dźwięk młota pneumatycznego, który zmiksowałam ze stukaniem dzięcioła „lekarza drzew” nasuwa liczne skojarzenia z otaczającą nas sytuacją. Artbox jest miejscem, które z przekąsem przeobrażam w magazyn dewelopera, przestrzeń jest symbolicznie zawłaszczona. Wejście jest zablokowane toną cegieł, widz napotyka przeszkodę, zostaje wykluczony. 

Projekt jest prowokacją i zakłada zwrócenie uwagi na aktualną sytuację zagospodarowania przestrzeni miejskiej. Brak spójnego planu rodzi liczne konflikty na linii inwestor/mieszkaniec. Śmiała urbanizacja wykorzystuje każdy skrawek zieleni, inwestycje pochłaniają skwery, ogródki działkowe, nowe budynki powstają gęsto, między już istniejącymi. Szlaki komunikacji pieszej są przerywane ogrodzeniami. Zaburzona jest tkanka miasta. Intensyfikacja zabudowy nie sprzyja komfortowi, wyklucza przestrzeń dla roślin i zwierząt, tworząc miasto przestrzenią nieprzyjazną dla człowieka. Obecność terenów zielonych jest niezbędną strefą regeneracji powietrza i mieszkańca. Dźwięk młota pneumatycznego, który zmiksowałam ze stukaniem dzięcioła „lekarza drzew” nasuwa liczne skojarzenia z otaczającą nas sytuacją. Artbox jest miejscem, które z przekąsem przeobrażam w magazyn dewelopera, przestrzeń jest symbolicznie zawłaszczona. Wejście jest zablokowane toną cegieł, widz napotyka przeszkodę, zostaje wykluczony. 

PRACE TRWAJĄ 2017

ARTBOX, Pracownia Duży Pokój, Warszawa

KASIA RYSIAK