Kontemplacyjna twórczosc Kasi Rysiak stoi w sprzecznosci z dzisiejszym

rozemocjonowanym mainstreamem malarskim. Poszukiwanie harmonii

i spokoju w budowaniu relacji przestrzennych pomiedzy płaszczyznami barw

i tekstur, wektorami linii – malowanych, wycinanych, naklejanych

i wyszywanych – wynika u artystki z fenomenologicznych badan nad

doswiadczeniem relacji obrazów do otoczenia, ich rezonowania w przestrzeni,

współbrzmienia w zgrupowaniu z innymi pracami, czy wreszcie oddziaływania

po pierwsze na artystke, a nastepnie na widzów.

 

Działania Rysiak nasuwaja natychmiastowe niemal skojarzenia ze spuscizna

konstruktywizmu, np. Kompozycjami architektonicznymi Władysława Strzeminskiego,

przywodzac takze na mysl Katy energetyczne Józefa Robakowskiego, abstrakcyjne

efemery Michała Budnego czy fascynacje czernia u Rafała Bujnowskiego.

Przypadkowo, oboje artystów lubi posługiwac sie weglem – u Kasi jego opiłki nadaja

subtelna fakture i walor przypruszonym szaroscia geometrycznym kompozycjom.

 

Wprowadzajac aspekt poetyckiego minimalizmu, artystka przenosi akcent na to,

co pomiedzy, na marginesie, w kacie czy wrecz poza obrazem. Motyw cienia

rzucanego przez obraz jest tu osobnym tematem, asumptem do powstania

nowego cyklu prac. Niejako przy okazji, poprzez zastosowane materiały

i techniki jak np. introligatorskie płótno czy tekture stosowane w oprawach

ksiazek, dokonuje sie tu takze swoiste uwznioslenie rzemiosła.

 

Ten minimalistyczny, awangardowy etos zostaje u Rysiak podwazony drobnymi,

choc subwersywnymi gestami, wprowadzajacymi wrazenie lekkosci, ulotnosci

i delikatnosci. Półprzezroczyste woale układajace sie w warstwowe, reliefowe

kompozycje, element swobody w podejsciu do kompozycji malowanej i haftowanej

na fragmencie luzno zwisajacej tkaniny, wyzierajacy nieoczekiwanie spod

kompozycji neonowy kolor czy wreszcie płótna, z których wyłaza łaskoczace oko

niteczki – wprowadzaja element eksperymentu i zabawy, zachecajacej widzów

do uwazniejszego spojrzenia, a takze rozgoszczenia sie w stworzonej przez

artystke sytuacji.

 

Klara Czerniewska-Andryszczyk

 

BLACK IS SUCH A HAPPY COLOUR 2014

100x140 cm, olej na płótnie, popiół, opiłki stali

100x140 cm, oil on canvas, ash, still filings

 

BTB 2020

100x140 cm, olej na płótnie

100x140 cm, oil on canvas

 

Dokumentacja wystawy Z CIENIA, Pracownia Wschodnia, Warszawa 2023

Documentation of the exhibition FROM THE SHADOW, Pracownia Wschodnia, Warsaw 2023

LIGHT 2020

80x80 cm, akryl na płótnie, węgiel, cienkopis, sznurek

80x80 cm, acrylic on canvas, charcoal, pen, string

 

KASIA RYSIAK